Mette Mozambique

Mozambique

2019

Mit ophold i Mozambique

I starten af 2019 tilbragte jeg 5 uger i Maputo, Mozambique sammen med en veninde på Dansk ICYE´s STEPs program.

Den største grund til at vi rejse til Mozambique var at vi rigtig gerne ville arbejde frivilligt. Vi fik arbejde på et børnehjem for handikappede børn, Dom Orione. Arbejdsdagene varede fra ca. 8-15 mandag til fredag, og vores primære arbejdsopgaver var at vaske og fodre børnene. Vigtigst af alt var dog at yde omsorg, da alle børnene enten var forældreløse eller så deres forældre meget sjældent. Så en stor del af dagen gik med at kramme, lege og gå små ture. På trods af at det var hårdt at se hvor dårligt de små børn havde det, var det en utrolig givende oplevelse. Man blev mødt af så meget åbenhed og kærlighed, både fra børnene og personalets side.

Når vi havde fri om eftermiddagen, brugte vi bl.a. tid på at udforske det område vi boede i, gå på markeder og gå på cafe – nogle gange sammen med de andre volontører, men ellers bare os to. Alting er meget billigt i Mozambique ift. danske standarder, og derfor var pengene ikke et problem.

I weekenderne tog vi ofte på udflugt. Vi tog eksempelvis på festival i Marracuene, og besøgte de smukke Inhaca øer som ligger en 2 timers færgetur fra Mozambiques kyst. Den vildeste udflugt var dog en tur over grænsen til Sydafrika, hvor vi tog på safari i Kruger National park. Her havde vi løver, elefanter, geparder og meget mere lige ved vores bildør, og det var en enormt fed tur!
Sprogbarrieren var til tider lidt en udfordring, især i starten. På arbejdet var det svært at finde ud af hvad man skulle, og det tog lidt tid at komme ind på værtsfamilien, da kun én af dem der boede i huset talte engelsk. Dog var det ikke et stort problem – faktisk var det ret underholdende at forsøge at lære lidt af sproget, samt finde alternative måder at kommunikere på. Og efter at vi havde været der i et par uger havde vi allerede lært nogle gængse vendinger, hvilket faktisk medførte at vi til tider kunne kommunikere en lille smule med lokalbefolkningen.

Det at rejse med ICYE gav rigtig meget tryghed, da de hjalp med alt mellem himmel og jord – fx bopæl under opholdet, flybilletter og at finde arbejde. De gjorde også alt hvad de kunne for at forberede os på livet i Mozambique, hvor alting er noget mindre struktureret end i Danmark. En rejse til den del af verdenen er en anelse forvirrende, og det er svært at få oplysninger, da kommunikationen med arrangørerne i Mozambique til tider halter. Men dette var vi klar over, og derfor kunne vi grine lidt af det, læne os tilbage og nyde turen.

Alt i alt var det en helt fantastisk rejse, der bød på både udfordringer, sjov og spænding – det kan helt klart anbefales!

Want to volunteer abroad? Read more on our main website: www.icye.dk/rejs-med-dansk-icye/